Blogg som læringsarena


Jeg underviser til daglig voksne som ønsker å utdanne seg til gartnere. Alle elever har en eller annen utdanning fra tidligere, og alle har et felles mål om å bli gartner. I gartneryrket som i andre yrker vil IKT-kompetanse stadig bli viktigere. Både i læringsøyemed og i situasjoner der yrket skal utøves. IKT kompetanse krever i mange situasjoner samhandling med flere. Dette kan f.eks. være erfaringsdeling.

Jeg har lyst til å sette søkelys på det å lære. I de fleste tilfeller som omhandler læring, handler det om å oppdage. En kan stille spørsmålet: Er å lære å oppdage? Å oppdage er å legge merke til noe, bli klar over noe, se noe, bli oppmerksom på noe. Å oppdage vil egentlig si å oppdage noe som har vært der hele tiden, men en har bare ikke sett det før. Det er bare en selv som kan oppdage noe for seg. Det kan andre ikke gjøre. Andre kan bare peke på ting, vise en ting, eller gjøre en oppmerksom på ting eller relasjoner. Det kan være forskjell på å bli fortalt hva som er problemet mitt, og selv oppdage hva som er problemet. Å oppdage innebærer å måtte gi avkall på noe. Eller sagt på en annen måte: Å oppdage innebærer at jeg må endre oppfatning, å gi avkall på det jeg mente tidligere til fordel for noe jeg nå finner ut.

Mange med meg har sikkert hatt sperre for både å skrive og lese en blogg. Jeg må innrømme at det har ligget en sperre for å skrive blogg, eller kanskje en feiloppfatning at å skrive blogg er bare noe de under 30 som holder på med. Men jeg har nok blitt «biti av basillen»til å skrive blogg. Og i undervisningen også. Med elever. Og med andre.

Personlig kunnskap forutsetter nærmest et personlig forhold til det jeg har kunnskap om. Slik kunnskap er resultatet av et personlig engasjement i eller opptatthet av stoffet. Kanskje vi også kan si at personlig kunnskap innebærer at jeg tar alvorlig det jeg skaffer meg kunnskap om. Kunnskapen blir personlig når jeg på en måte gir noe av meg selv i den. Den blir ikke lenger noe upersonlig og fjernt, men noe jeg har et forhold til og virker inn på. Jeg tenker at med et blogginnlegg eller et svar på et blogginnlegg være et eksempel på dette.

Allmenn kunnskap er kunnskap som er allment tilgjengelig, som f.eks vitenskapelige resultater, historiske data, matematiske formler, det vi kan lese oss til i lærebøker, aviser og andre skriftlige fremstillinger. Allmenn kunnskap er kunnskap som kan tilegnes og reproduseres klart og nøkternt uten avvikelse fra kilden for kunnskapen. Med andre ord her er det snakk om kunnskap fri for personlig engasjement, innlevelse og uten at personlige oppfatninger er inkorporert i stoffet. Men bruk av allmenn kunnskap er flott å bruke i situasjoner der elever skal samskive i en læringsplattform der målet er å samle konkrete opplysninger.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bruk av åpent innhold

Digitale tester og vurderingsopplegg