Blogg som læringsarena
Jeg underviser til daglig voksne som ønsker å utdanne seg
til gartnere. Alle elever har en eller annen utdanning fra tidligere, og alle
har et felles mål om å bli gartner. I gartneryrket som i andre yrker vil IKT-kompetanse
stadig bli viktigere. Både i læringsøyemed og i situasjoner der yrket skal utøves.
IKT kompetanse krever i mange situasjoner samhandling med flere. Dette kan
f.eks. være erfaringsdeling.
Jeg har lyst til å sette søkelys på det å lære. I de fleste
tilfeller som omhandler læring, handler det om å oppdage. En kan stille spørsmålet:
Er å lære å oppdage? Å oppdage er å legge merke til noe, bli klar over noe, se
noe, bli oppmerksom på noe. Å oppdage vil egentlig si å oppdage noe som har
vært der hele tiden, men en har bare ikke sett det før. Det er bare en selv som
kan oppdage noe for seg. Det kan andre ikke gjøre. Andre kan bare peke på ting,
vise en ting, eller gjøre en oppmerksom på ting eller relasjoner. Det kan være
forskjell på å bli fortalt hva som er problemet mitt, og selv oppdage hva som
er problemet. Å oppdage innebærer å måtte gi avkall på noe. Eller sagt på en
annen måte: Å oppdage innebærer at jeg må endre oppfatning, å gi avkall på det
jeg mente tidligere til fordel for noe jeg nå finner ut.
Mange med meg har sikkert hatt sperre for både å skrive og
lese en blogg. Jeg må innrømme at det har ligget en sperre for å skrive blogg, eller kanskje
en feiloppfatning at å skrive blogg er bare noe de under 30 som holder på med. Men
jeg har nok blitt «biti av basillen»til å skrive blogg. Og i undervisningen
også. Med elever. Og med andre.
Personlig kunnskap forutsetter nærmest et personlig forhold
til det jeg har kunnskap om. Slik kunnskap er resultatet av et personlig engasjement
i eller opptatthet av stoffet. Kanskje vi også kan si at personlig kunnskap
innebærer at jeg tar alvorlig det jeg skaffer meg kunnskap om. Kunnskapen blir
personlig når jeg på en måte gir noe av meg selv i den. Den blir ikke lenger
noe upersonlig og fjernt, men noe jeg har et forhold til og virker inn på. Jeg
tenker at med et blogginnlegg eller et svar på et blogginnlegg være et eksempel
på dette.
Allmenn kunnskap er kunnskap som er allment tilgjengelig,
som f.eks vitenskapelige resultater, historiske data, matematiske formler, det
vi kan lese oss til i lærebøker, aviser og andre skriftlige fremstillinger.
Allmenn kunnskap er kunnskap som kan tilegnes og reproduseres klart og nøkternt
uten avvikelse fra kilden for kunnskapen. Med andre ord her er det snakk om
kunnskap fri for personlig engasjement, innlevelse og uten at personlige
oppfatninger er inkorporert i stoffet. Men bruk av allmenn kunnskap er flott å
bruke i situasjoner der elever skal samskive i en læringsplattform der målet er
å samle konkrete opplysninger.
Kommentarer
Legg inn en kommentar